Final! 23 aug.

23 augustus 2013

Gisteren erg gezellig afgesloten in Santiago en samen terug gekeken naar deze reis. Eigenlijk is deze al lang geleden begonnen met de eerste plannen. Vorig jaar in Oostenrijk besloten we al dat we wel weer een fietsvakantie gingen doen, maar in een ander land. Spanje hebben we
altijd leuk gevonden, eerst met de kinderen en later wij tweeen of samen met het wandelclubje. De
Camino lopen zijn we nog niet aan toe, omdat dat ons teveel vrije dagen
zou kosten en niet zo lang van huis
willen zijn. De ervaringen van anderen maakten ons wel enthousiast. Het plan om dit met de fiets te gaan doen werd steeds concreter en ergens on november hebben we de knoop doorgehakt en zijn we op internet gaan speuren wat bij deze tocht allemaal komt kijken. Ik denk dat de Camino een van de meest beschreven tochten is en op deze manier kom je erg veel aan de
weet. In het voorjaar was het erg
slecht fietsweer, maar we beseften
dat we toch de nodige kilometers in de benen moesten hebben om een beetje leuk bergop te kunnen. We hadden onze vakantie ook extra laat gepland om iets meer tijd te hebben om te oefenen. Gelukkig hebben we ook nog hele mooie dagen gekregen waarop we pittige maar mooie fietstochten hebben gemaakt en we steeds meer naar de Camino toe groeiden. Uitzoeken van waar we de tocht zouden beginnen, hoe we daar dan zouden moeten komen en kijken wat
we nodig hadden, het hoorde allemaal bij deze reis. We hebben dus een lange voorpret gehad en zijn af en toe van plan gewisseld, omdat we erachter kwamen dat sommige zaken niet praktisch waren. Het stond voor wel al snel vast dat we voor af geen terugreis naar huis zouden boeken, omdat we de tocht op ons eigen tempo gingen doen en niet de stress van een geplande datum in ons achterhoofd, die ons op zou jagen. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik 14 dagen van huis zijn, net lang genoeg vind, maar het zou ook niet uitmaken als het langer zou duren. We hebben genoten van deze reis, de route was afwisselend, de natuur prachtig, de klimmen uitdagend en wat zijn we vaak blij geweest met de stickers van de jongens uit Haarlem als we dreigden weer op het wandelpad terecht te komen. Dit was met onze fietsen echt geen doen. De spanjaarden zijn vriendelijk, dankbaar, behulpzaam. Ze weten deze tradionele pelgrimstocht op een bijzondere manier in stand te houden. De leuke auberges, het lekkere eten en de leuke, soms apparte, mensen die we tegen kwamen, hebben deze 920 km. lange fietsreis tot een hele bijzondere ervaring gemaakt. We gingen ervan uit dat de tocht mooier zou zijn dan de bestemming, maar Santiago maakte het af! Ook het schrijven op deze blog, de wetenschap dat velen ons volgden en de leuke reacties maakten de Camino tot een Buen Camino. Zoals een americaan onder weg zei: Do it while you can!! Vele lieve groetjes vanuit de wolken, ergens in Spanje! Mat en Anita
ps pbs koffer is ergens achter gebleven, jammer, maar dit werd goed gemaakt door de afhaalservice van Hennie en Wendy incl. tappas en wijn!

1. Caroline:
    Buen Camino!
  2. Pierre en Miep:
    Goed gedaan "jochie"s"...;-)
    Welcome home.
  3. Kai oet Sustere:
    24 augustus 2013
    we hebben een beetje meegenoten met jullie, een bijzondere reis! Ik wil de verhalen nog graag een keer in natura horen.
    Fijn dat jullie weer in het land zijn.
  4. Niek:
    27 augustus 2013
    Jullie reis klinkt geweldig!
    En de verhalen zijn als een leuk leesboek :)
    Geniet van jullie overwinning en misschien ook wel van een paar spierpijntjes ;)

Welkom thuis!
    Liefs Nicky