Compostelaat en pelgrimsmis 22 aug.

22 augustus 2013 - Santiago de Compostela, Spanje

Gisteravond wat rond gelopen en onze stempelboekjes ( eigelijk een oneerbiedige naam, heet een Credencial) gaan verzilveren voor een compostolaat. Jacobsschelp gekocht en gaan informeren waneer de pelgrimsmis zou zijn. Santiago komt s' avonds echt tot leven. Overdag is het vooral druk met aankomende wandelaars en fietsers, 1300 per dag komen hier aan.
's Avonds bruist de stad en staan overal muzikanten, levende
standbeelden en vinden optredens
plaats op de pleintjes. Erg gezellig! Onze was konden we hier niet meer doen, want die mag niet buiten hangen op last van de gemeente. Boete 1500 tot 3000 euro!!!!Onderbroekje nog net droog gekregen, stiekum voor het raam op een stoel. Vanmorgen waren we onze structuur van opstaan, in half donker spullen pakken, stuk oud brood eten en op de fiets stappen helemaal kwijt. We hebben tot 8 uur geslapen en op ons gemak van een ontbijtje genoten. Daarna de bagage uitgezocht die wel en niet meer mee naar huis gaat. We hebben vooral afgedankte kleren meegenomen die we nu hier achter laten. Wie weet kunnen we er nog iemand blij mee maken. Wat opvalt is dat veel zwerverachtige types misbruik denken te maken van de pelgrimsgedachte. Gisteren zagen we zo`n figuur geld halen uit een fontein. Werkelijk! Na het ontbijt nog wat souveniers gekocht en op tijd naar de pelgrimsmis gegaan. Dit was, zonder gekheid, een zeer
bijzondere ervaring. Pelgrims van uit de hele wereld komen hier naar toe, veel gelovig, anderen zeer gelovig en zo te zien ook veel mensen die hier om een andere reden naar toe komen. Maar allen onder de indruk van de samenkomst, de preken en in het bijzonder het slingeren van het wierookvat (Botafumeiro), dat wij toevallig mee mochten maken,want de dagen waarop ze dit doen worden niet vooraf bekend gemaakt. Het was een complete mis met alles erop en eraan. Ik heb mijn tijd goed omgekregen met ieder die me lief is te gedenken en voor allen die het nodig hebben beterschap te hopen. De hele mis ging met veel emotie gepaard, en niet alleen van de gelovigen onder ons!!! We hadden dit zeker niet willen missen en het was een prachtige afsluiting van onze fietsreis. Vanmiddag een kleine siesta gehouden en weer lekker tappaz gaan eten van het exclusieve soort! Tickets zijn na wat gedoe uitgeprint en morgen vliegen we met Vueling via cBarcelona naar Dusseldorf. Ik zal in het vliegtuig een samenvatting van onze reis maken.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Liesje Weijers:
    23 augustus 2013
    Anita wat een prachtige belevenis, geweldig je verhalen vooral dat laatste, een goede vlucht en welkom thuis.