Laatste etappe 21 aug.

21 augustus 2013 - Santiago de Compostela, Spanje

Zoals ik gisteren schreef was het kermis is Melide. In ons fietsrouteboek werd beschreven dat dit samen ging met een groot feest. Daar wij wel weten wat feesten is dachten dat dit wel mee zou vallen. Toen we daar aan kwamen was immers alleen een kleine kermis open en was er van feest nog niets te zien. Na het douchen zagen we dat de weg werd afgesloten en met man en macht de voorbereidingen werdem getroffen voor een echt groot feest. Grote trailers met geluidsboxen werden afgeladen en een plaatselijke serveerster vertelde dat het een hele happening zou worden. De grootste van van Galicia zou vanavond optreden. Helaas voor ons begon het feest pas toen wij in de auberge 100 meter verder op in bed lagen. Om 23 uur begonnen ze te spelen. Geweldig goeie muziek, helaas niet zo fijn als je wil slapen en een zware etappe van 63 km. voor de boeg hebt. Maar om 00.00 was er een groot vuurwerk en dachten we dat dit het einde van het feest zou zijn. In mijn achterhoofd dacht ik wel dat ze niet voor een uurtje zo'n groots opgezet feest zouden organiseren. Ik had gelijk, ze stopten om 5 uur vanmorgen, lang nadat de eerste wandelaars al waren vertrokken. Ach ja, een kleinigheidje hou je toch. In het begin van deze laatste etappe had ik het gevoel dat ik een kater had overgehouden van een feest waar ik niet bij was. Het bleek toch weer flink op te gaan en naar mijn gevoel te weinig af, maar om 12.30 uur kwamen we met een goed gevoel Santiago binnen. We hadden voor de langere maar rustige route gekozen, we hebben nog kunnen genieten van de rust en de natuur. Hier in Santiago is het erg druk, maar dat hoort er natuurlijk bij. Wonderlijk genoeg zijn ee een stel Italianen iedere dag tegengekome waar dan ook op de route. Vandaag kwamen ze samen met ons bij de kathedraal in Santiago aan. Super blij, kussen, terwijl we die mensen alleen steeds begroet hebben, omdat ze geen engels spreken en wij geen italiaans! Het poolse meisje met de slechte racefiets kwamen we gisteren ook weer tegen met een minder mooi verhaal. Toen ze onderweg in een winkeltje iets had gekocht, had ze haar tasje laten liggen met mobieltje em beurs. Na 6 km. kwam ze hier achter, is terug gegaan maar haar tasje was weg. Echt sneu! Wie weet komen we haar hier ook nog tegen.
Uit voorzorg had ik gisteren al een hotelletje in Santiago geboekt, omdat we niet weer op een slaapzaaltje willen liggen.Het ligt midden in het oude centrum vlak bij de kathedraal. Carolien had ons een heerlijk tappaz-restaurant aanbevolen en hier hebben we vanmiddag super genoten, nadat we naar de Huiskamer van de lage landen waren geweest en onze fietsen naar huis hebben gestuurd. Onze stalen rossen hebben super dienst bewezen en hopelijk komen ze binnen een paar dagen heelhuids aan op de Oranjelaan. Daarna zijn hebben we siesta gehouden, want het was nodig. Vanavond lekker genieten.van de bruisende stad Santiago en zien of we bij de kathedraal ons Compostelaat( oorkonde) kunnen krijgen met ons volle stempelboekje!!